Czym właściwie jest
promocja zdrowia (PZ) ? Próbując określić ją w paru słowach można
powiedzieć, że są to wszelkie działania mające na celu umacnianie
zdrowia pojedynczych osób, a w rezultacie także całych społeczności.
Słowo "promocja" dosłownie oznacza podnoszenie czegoś (kogoś)
na wyższy poziom. Tak więc, przez analogię można powiedzieć, że PZ
zmierza do "podniesienia" zdrowia na wyższy poziom (jego
polepszenia, a nie tylko zapobiegania określonym chorobom). Jest to
wyraźnie szersze pojęcie niż profilaktyka zdrowotna, która na celu
ma przede wszystkim zapobieganie konkretnym schorzeniom. Poprzez
propagowanie zdrowego stylu życia, prawidłowego odżywiania się,
regularnej aktywności fizycznej itp. PZ ma prowadzić do podniesienia
komfortu życia, a w efekcie długofalowym do jego wydłużenia. Możnaby
zacytować tu myśl M.P. O'Donnell'a:
"Promocja zdrowia to nauka i sztuka pomagania ludziom by
zmieniali swój styl życia na sprzyjający ich zdrowiu"
W warunkach polskich, podobnie jak w wielu innych państwach
europejskich podstawowym miejscem realizacji PZ są zakłady pracy.
Powodów ku temu jest co najmniej kilka. Grupy pracownicze są bowiem
zorganizowane w konkretne zespoły, skupione w określonych
pomieszczeniach firmy, w ustalonych godzinach pracy, dzięki czemu
stosunkowo łatwo jest zaplanować dla nich i przeprowadzić pewne działania
prozdrowotne (akcje informacyjne, spotkania dyskusyjne ...), a także
koordynować ich przebieg. Wśród pracowników istnieją również
naturalne więzi wynikające ze spędzania w pracy wspólnie znacznej części
dnia, przy wspólnych zadaniach, czy problemach - w zintegrowanej załodze
łatwiej tworzą się grupy wsparcia koleżeńskiego, dochodzi do bieżącej
wymiany doświadczeń między uczestnikami programu w trakcie jego
trwania. W każdym zakładzie można wyłonić lokalnych liderów
(zaufany kierownik, doświadczony brygadzista ...) cieszących się dużym
autorytetem pośród załogi. Ich pozyskanie dla idei PZ ma zazwyczaj
niebagatelne znaczenie dla jej powodzenia w firmie.
Istotny jest także fakt, że samo środowisko pracy często
pozostaje nieobojętne dla organizmu. W połączeniu z niezdrowym stylem
życia decydują nierzadko o znacznym ryzyku wystąpienia pewnych chorób
(np. u palaczy pracujących w narażeniu na czynniki rakotwórcze
wzrasta znacznie ryzyko nowotworów, zwłaszcza płuc). Programy PZ można
zatem dostosowywać do potrzeb określonego zakładu, zależnie od
stwierdzanych w nim narażeń.
Koordynacją działań z zakresu PZwMP na terenie
Polski zajmuje się Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy
działające przy Instytucie Medycyny Pracy w Łodzi. Dzięki nim
stworzona została krajowa sieć ośrodków/liderów promujących
zdrowie, w której WOMP-y odgrywają znaczącą rolę. Osoby
zainteresowane tematem zapraszamy do współpracy w ramach tej sieci
(daje to możliwość wzajemnej wymiany doświadczeń, pomocy
merytorycznej w trudniejszych kwestiach, jak również możliwość
zaprezentowania innym własnych umiejętności i praktycznych osiągnięć
- na forum ogólnopolskim).
|
Sami pracodawcy mogą być zainteresowani licznymi korzyściami
wynikającymi z realizacji w ich zakładach PZ. Zdrowie pracowników ma
bowiem wpływ również na zysk ekonomiczny oraz wizerunek firmy. Za
przykład niech posłuży pracownik-palacz. Przyjmując, że przerwy na
papierosa (powiedzmy 5 dziennie) zajmują mu każdorazowo 10 min., można
prosto wyliczyć stracony w ten sposób czas pracy - rocznie 27 dni. Do
tego doliczyć należy dni absencji chorobowej (palacze wszak chorują
częściej i dłużej) oraz dni zwolnienia z tytułu opieki nad chorym
dzieckiem (dzieci palaczy, narażone na bierne wdychanie dymu
tytoniowego chorują także statystycznie częściej). Efektywność
pracy palacza jest mniejsza - szybciej się męczy, gorsza jest u niego
koncentracja (jedynie przez pierwsze 5 min. po zapaleniu odczuwa
wyostrzenie zmysłów). Papieros w zakładzie pracy to także większe
ryzyko pożarów, szybsze zużywanie się sprzętu elektronicznego,
potrzeba częstszych remontów (malowanie ścian, wymiana firan ...), wyższe
koszty ogrzewania pomieszczeń (notorycznie wietrzonych), czy koszty
utrzymywania palarni. Dym tytoniowy może mieć wpływ na jakość
produktu (odzież, kosmetyki ...), czy kontakt z klientem (kto lubi gdy
od sprzedawcy, który stara się nam zareklamować jakiś towar czuć woń
papierosów ?). Poza tym przedsiębiorstwa, które wprowadzają na swym
terenie programy PZ poprawiają tym swój wizerunek medialny (można się
w ten sposób skutecznie reklamować), łatwiej jest im uzyskać
certyfikaty jakości.
Jak widać każdemu opłaca się uczestniczyć w programach PZ (do
czego gorąco zachęcamy).
|